Посадові оклади шкільних
бібліотекарів встановлюються відповідно до наказу Міністерства
культури і туризму України від 18 жовтня 2005 року № 745 "Про
впорядкування умов оплати праці працівників культури на основі Єдиної
тарифної сітки" (з урахуванням змін), виданого на виконання постанов
Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 року № 1298 "Про оплату
праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і
коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій
окремих галузей бюджетної сфери" (із змінами).
Згідно
з наказом Міністерства культури і туризму України від 11 жовтня 2007
року № 67 "Про внесення змін до наказу Міністерства культури і туризму
України від 18.10.2005 року № 745" з 1
січня 2008 року окремим категоріям працівників культури, в т. ч.
бібліотекарям встановлено більш високі тарифні розряди, а саме:
провідним бібліотекарям встановлено тарифні розряди 9—12 (замість 8—9),
бібліотекарям І категорії — 8—11 (замість 7—8), бібліотекарям II
категорії— 8—10 (замість 7), бібліотекарям — 8-9 (замість 6 розраду).
Підставою для внесення зазначених змін до наказу № 745 послужила
постанова Кабінету Міністрів України від 15.08.2007 № 1050 "Про внесення
змін у додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня
2002 р. № 1298".
Відповідні повноваження керівників щодо встановлення працівникам конкретних розмірів заробітної плати визначені
в пункті 4 а постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002
року № 1298 "Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної
сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ,
закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери". Згідно з ними
керівникам місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого
самоврядування, при яких створені централізовані бухгалтерії, керівникам бюджетних установ, закладів та організацій надано право в межах фонду заробітної плати, затвердженого
в кошторисах доходів і видатків, установлювати працівникам цих установ,
закладів та організацій конкретні розміри посадових окладів та доплат і
надбавок до них.
Зазначена
норма відображена також у відповідних наказах Міністерства культури і
туризму України та Міністерства освіти і науки України. Так, згідно з п.
7 наказу Міністерства культури і туризму України від 18.10.2005 № 745
"Про впорядкування умов оплати праці працівників культури на основі
Єдиної тарифної сітки" (із змінами, внесеними наказом Міністерства
культури і туризму України від 11.10.2007 № 67 "Про внесення змін до
наказу Міністерства культури і туризму України від 18.10.2005 № 745")
керівникам бюджетних установ, закладів та організацій культури надано
право встановлювати посадові оклади (ставки заробітної плати)
працівникам, виходячи із схем тарифних розрядів, визначених наказом, у межах фонду заробітної плати.
Про це йдеться також у наказі Міністерства освіти і науки України від 26 вересня 2005 р. №
557 "Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем
тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та
наукових установ" (із змінами і доповненнями). Відповідальність за
своєчасне і правильне встановлення працівникам ставок заробітної плати,
посадових окладів, обчислення заробітної плати покладається на керівників та головних бухгалтерів (бухгалтерів)
установ і закладів освіти, керівників вищестоящих органів управління
(п. 6 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників
освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 15 квітня
1993 року № 102 "Про затвердження Інструкції про порядок обчислення
заробітної плати працівників освіти").
Основою для присвоєння чи підвищення категорій шкільним бібліотекарям відповідно до оволодіння ними певним обсягом знань та виконуваних робіт є Довідник кваліфікаційних характеристик професій
працівників (випуск 81. Культура і мистецтво. Розділ "Бібліотеки,
централізовані бібліотечні системи"), затверджений наказом Міністерства
культури і мистецтв України від 14 квітня 2000 року № 168, у якому
викладені відповідні кваліфікаційні вимоги для певних категорій
бібліотечних працівників. Довідник застосовується як базовий елемент
організації оплати праці разом зі схемами посадових окладів,
коефіцієнтами тощо, що утворюють тарифну систему оплати праці.
Порядок застосування характеристик, присвоєння та підвищення розрядів, внесення змін та доповнень до зазначеного вище Випуску наведено в Загальних положеннях Довідника
кваліфікаційних характеристик професій працівників, які подано у
Випуску 1 ДКХП та затверджено наказом Міністерства праці та соціальної
політики України від 29 грудня 2004 року № 336.
Оскільки
бібліотекарі віднесені до професійної групи "Професіонали", зазначеними
вище Загальними положеннями для них визначені вимоги щодо наявності повної вищої освіти з освітньо-кваліфікаційним рівнем магістр, спеціаліст та чотирирівневе кваліфікаційне категоріювання.
Затверджені
відповідно до наказу Міністерства культури і мистецтв України від 14
квітня 2000 року № 168 кваліфікаційні вимоги для категорії "провідний
бібліотекар" передбачають наявність у працівника повної вищої освіти
відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст) та стажу роботи
за професією бібліотекаря І категорії — не менше 2 років.
"Бібліотекар
І категорії" повинен мати повну вищу освіту відповідного напряму
підготовки (магістр, спеціаліст): для магістра — без вимог до стажу
роботи, спеціаліста — стаж роботи за професією бібліотекаря II категорії — не менше 2 років.
Кваліфікаційні вимоги для "бібліотекаря II
категорії" передбачають наявність повної вищої освіти відповідного
напряму підготовки (спеціаліст). Стаж роботи за професією бібліотекаря —
не менше 1 року.
Кваліфікаційна
вимога для "бібліотекаря" передбачає наявність повної вищої освіти
відповідного напряму підготовки (спеціаліст) без вимог до стажу роботи.
Одночасно варто наголосити, що в п. 11 Загальних положень Довідника кваліфікаційних
характеристик професій працівників (наказ Міністерства праці та
соціальної політики України від 29 грудня 2004 року № 336) зазначено
наступне: особи, які не мають відповідної освіти або стажу роботи,
встановлених кваліфікаційними вимогами, але мають достатній практичний
досвід та успішно виконують у повному обсязі покладені на них завдання
та обов'язки, можуть бути, як виняток, залишені на займаній посаді або
призначені на відповідні посади за рекомендацією атестаційної комісії.
Разом
з тим слід зауважити, що чергове підвищення мінімальної заробітної
плати або внесення змін до схеми тарифних розрядів працівників установ,
організацій і закладів культури не є підставою для проведення атестації серед працівників культури, про
що повідомлено у відповідному роз'ясненні Міністерства культури і
туризму України у зв'язку з численними зверненнями стосовно умов оплати
праці та проведення атестації працівників культури, в тому числі
бібліотекарів (лист від 21 січня 2008 року № 15/4-55).